Breitbart on Nehlen: Lessons on media inaccuracies, and how not to handle them | The Knife Media

AP Images

AP Images

 

(The Knife Media) We analyzed the coverage of Breitbart’s and Steve Bannon’s decision to cut ties with a former contributor, Paul Nehlen, after the outlet said Nehlen “made a series of anti-Semitic and pro-white supremacist comments” on Twitter. It seems there are two stories here: One attempts to expose the hateful nature of Nehlen’s comments, and the other tries to expose inaccuracies made by outlets that reported the first story. Both approaches are constructive in principle, but their execution reinforced some of the problems the outlets tried to point out. Here’s a look at the coverage and where it fell short.

 

Describing Breitbart’s role with opinion and spin

 

CNN, Newsweek and The Guardian originally reported on Breitbart’s and Bannon’s decision to distance themselves from Nehlen. The outlets pointed out that Breitbart had published coverage that was supportive of Nehlen’s candidacy in the 2016 Republican congressional primary. However, they did so by using opinion and spin (subjective, dramatic language), rather than strictly using data.

 

For instance, The Guardian said Breitbart had “aggressive pro-Nehlen coverage,” and CNN said it was “extremely favorable” and “highly supportive” of him. Newsweek also referred to Nehlen as “a favorite” of Bannon’s. None of these descriptions provide measurable data about Breitbart’s relationship with Nehlen, nor which of his views the outlet supported or didn’t.

 

The outlets also suggested Breitbart and others (including President Trump and Republican lawmakers) were wrong to support Nehlen in the past, implying a type of guilt through association. This perspective could bias readers against the outlet and those individuals, rather than encouraging an open evaluation of Breitbart’s previous support of Nehlen and the actions it took after his comments on Twitter.

 

Incriminating juxtaposition

 

Newsweek provided the most data about Nehlen’s apparent sympathizers and the people he follows, but then drew an incriminating correlation by writing:

Former Ku Klux Klan leader David Duke ran several political campaigns as both a Democrat and a Republican in the late 1980s and early ’90s, but Nehlen’s apparent open embrace of Jewish conspiracies currently puts him in a league of his own on the far-right end of the spectrum.

 

Juxtaposition is a slant technique that brings together sometimes unrelated facts, implying a relationship instead of directly stating it. Is Nehlen a current or former member of the KKK? Not seemingly. In a Dec. 20 article, Newsweek wrote that Nehlen  “regurgita[ted]” a “white supremacist meme that was initially promoted by the likes of David Duke.” If this correlation is what Newsweek was alluding to, it wasn’t clear in this article.

 

A LOT of ‘very fake news’

 

According to Breitbart’s article, CNN inaccurately wrote that Breitbart and Bannon distanced themselves from Nehlen “in the last 24 hours,” when a Bannon representative had tweeted on Dec. 19 that “Bannon didn’t know [about Nehlen’s comments]; he does care; he sure as hell doesn’t think it’s a good thing.” CNN later corrected this by writing they “have recently moved to distance themselves from him.”

 

Breitbart noted that CNN’s update accompanying the correction “does not note that inaccurate information was pulled out of the article …” and that both a CNN journalist’s and Newsweek’s reference to Nehlen as Bannon’s “favorite” was a false allegation. All of this is useful for Breitbart to point out, as it signals instances of inaccuracy and opinion in news reporting. However, Breitbart didn’t take the high road. Instead, it used spin, dishonorable opinion and questionable reasoning to criticize and possibly discredit CNN. Here are some of the highlights:

 

  • Breitbart described CNN’s coverage as “very fake news” 15 times, no joke. We can measure factual inaccuracies, but what percentage of facts must be inaccurate for news to be considered “fake,” or “very fake” for that matter?

  • Breitbart dedicated a portion of its coverage to an article CNN was going to run, but didn’t. The unpublished story was reportedly based on a rumor that Bannon had expressed an interest in running for president in 2020. Breitbart’s article said CNN practices bad journalism because it was planning to publish the “very fake news.” But CNN didn’t end up running the story. So wouldn’t that be good journalism?

  • Breitbart requested that CNN publish an official statement in full, which included, “If the network prints this inaccurate allegation [the rumor of Bannon running for president] and does not hold [CNN journalist] Oliver Darcy accountable for printing this fake news, it is proving again it does not believe in journalistic integrity or accuracy.” CNN did not print this statement, so clearly it must not believe in journalistic integrity or accuracy, right? Not exactly. It’s a leap for Breitbart to suggest that CNN is “done altogether with journalistic integrity” if the outlet doesn’t comply with Breitbart’s requests.

 

Most importantly, Breitbart’s article disparaged CNN, built a case for the network’s supposed “horrendous year” in journalism and became a means for ad hominem attacks against CNN journalists. None of these practices make for responsible, ethical journalism.   

 

Again, Breitbart had some valid points with which to inform the public, as did the other three outlets. However, the use of opinion, spin, questionable logic and dishonor (in Breitbart’s case) reduced what could have been informative, responsible reporting to an inter-media quarrel.

 

Written by Ivy Nevares

 

Edited by Ivy NevaresJens Erik Gould and Rosa Laura Junco

 

Visit the original story on Knife Media’s website

 

Follow us on Twitter @theknifemedia

 

Follow us on LinkedIn